maanantai 14. joulukuuta 2015

Bloggaaminen harrastuksena

Kuvat on vanhojen postauksien uumeneista.
Huomenta maailma. Muistan ku neljä vuotta sit joulukuussa työttömänä, yöllä ja tylsistyneenä sain idean alkaa kirjoittaa omaa blogia. Olin vast alkanu seuraamaan muutamia suosittuja blogeja enkä aiemmin edes tiennyt sen kummemmin koko kyseisestä harrastuksesta. Tai työtähän se niille joillekin on, mut kuitenkin. Joskus kommentoin anonyyminä joihinkin teksteihin, mutta suurimmaks osiks vaan lueskelin. Sit pikku hiljaa siirryin lukemaan ihan vaan tavallisia lifestyle tyyppisiä blogeja, joihin jäin aivan koukkuun. Kävin kurkkimassa joka päivä, josko ois tullut uusia postauksia ja olin ihan pettynyt, jos mitään ei kuulunut. Sit tosiaan päätin itekin alkaa kirjoittaa julkisesti. Ensin olin kirjoittanut hetken vain itselleni ikäänkuin päiväkirjaa, mut ei se toiminut. Mäkin halusin kommentteja ja lukijoita!


En varmaan ainakaan vuoteen kertonut mun blogista kenellekkään. Enhän mä osannu ees kirjottaa ja koko harrastus tuntu niin nololta, ku ei mun kavereillakaan mitään blogeja ollut.  Kunhan kirjotin ja harrastin. Sit sain muutaman lukijan ja kommentteja. Olin ihan fiilareissa et "wau, lukeeks joku oikeesti mun juttuja?" Ja sain innostusta kirjoittaa ja kommentoida enemmän. Ja enemmän. En edelleenkään osannu kirjottaa, mut uskalsin jopa kertoo mun parhaille kavereille mun uudesta nolosta harrastuksesta. Poistelin varmaan viikon välein aina niit kamalampia postauksia, ettei vaan kukaan nää kuinka hölmö mä olen.


Koht mun kaikki parhaimmat ystävät ties tästä ja se oli oikeesti hyvä juttu. Koska asutaan eri paikkakunnilla, ni pystyin kertomaan yhellä kertaa laajemmin mun kuulumisia kaikille. Maratonpuhelut pystyin alottaa "Luit sä mun blogista, ku mä...." ja keskustelua oli helppo jatkaa. Mut en missään nimessä halunnu, et kukaan muu saa tietää. Sit ku joskus satuin kattomaan millä hakusanoilla mun blogiin oli eksytty, ni järkytyin! En enää millään muista niitä kaikkia, mut yks tais olla tissivako, ja sit kun ite kirjotin sen googlen hakukenttään, ni sielt tuli muistaakseni Samin naamakuva. Mitäs helvettiä!- ajattelin. Mul tuli kauhee paniikki, et kuka vaan mun puol tuttu voi eksyy jollain tyhmillä hakusanoilla just mun blogiin. Sit muutin asetuksia niin, ettei mun blogia voi löytää millään hakusanoilla. Aina paskanjäykkänä kävin googlettelemas niitä typeriä hakusanoja ja olin niin huojentunu, ku yks päivä mun kuvat hävis niiden alta. Luulin, et ne ei häviä koskaan, mut onneks ne sit vähän jäljessä sieltä poistuivat. Sen jälkeen aloin todella miettii mitä oikeesti haluun täällä julkisesti kertoa. Ja muutin mun kirjotustyylin vähän pinnallisemmaks.



Viel tänäkään päivänä en osaa kirjottaa enkä huutele tästä pikku harrastuksesta kenellekkään. Se on must edelleen jotenki vähän noloa. Tosin en avaudu täällä mistään, mikä vois päätyä "vääriin korviin", et sen puolesta ihan sama lukeeks tätä mun perheenjäsenet, kaverit, puoltutut vai tuntemattomat. En oikeen ymmärrä miks ajattelen näin ku ajattelen. Nykyään mä kyl vapaammin kerron mun blogiosotteen, jos joku kysyy, mut niinku sanoin, niin erikseen en sitä laulele. Siks täst tietää jo moni muukin, mut en esim. ikinä maailmassa vois jakaa mitään postausta mun facebookin seinällä.

Todella outoa ajatella, et oon kirjotellu tätä jo sen neljä vuotta. Tosin välil on toooooosi pitkä aika, kun must ei kuulu mitään ja aina vaan mä palaan tänne. Kirjottaminen on hyvinkin terapeuttista ja koukuttavaa. Nyt olin pitkän pätkän poissa kuvioista, mut ajattelin alkaa taas kirjoittaa useammin. Nyt mulla löytyy jälleen sitä aikaa ja inspiraatiota. On ihanaa, kun saa olla vaan kotona ja nauttia äitiydestä. Oon aina halunnut nimittäin olla äiti. Se on ollu mun haave pikkutytöstä saakka ja nyt se on toteutunut. Meijän baby on tällä hetkellä viisiviikkoinen pieni. Se koko eka kuukausi meni todellakin ohi hetkessä ja vieraita riitti. Nyt kaikki alkaa pikkuhiljaa normalisoitumaan ja arki rullaamaan. Mun unirytmit on viel vähän karkuteillä eikä vauvan arkikaan kovin rytmitettyä ole. Tai siis en oo ite rytmittäny sitä viel mitenkään, mut kyl mä suunnilleen jo tiedän milloin esim. yöllä herätään syömään.



Mut tosiaan, ku en aikoihin oo ollut aktiivinen täällä blogimaailmassa, niin mun täytyy nyt vähän etsiskellä vanhojen lukulistan blogien ohelle uutta luettavaa. Siel on niin moni blogi jo lopettanut tai osoite vaihtunut, et mun olis aika päivitellä sitä. Mua saa siis auttaa tässä linkittäen tonne kommenttikenttään kivoja blogeja, omianne tai lemppareitanne ♥

12 kommenttia:

  1. kiva toi tissivako ja Samin naama xD mulle ei kyl nyt tuu mieleen mitään blogisuosituksii, mut voit vaik kattoo mun blogger-profiilista mitä kaikkii mä luen :D mäki haluisin taas kirjotella paljon enemmän, mut ongelmana on vähän ollu se, et mun kameran laturi on Suomessa enkä oo saanu täältä mistään uutta, hehheh. mut enää muutama päivä ni oon takas Suomessa, vaik siel mul ei sit enää taida olla aikaa mihinkään postailuun :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Älä :D Joo mä voin kattoo sieltä! Jep eiks se ollu 17. päivä? Vähän bambilla on varmaan ollu sua ikävä! Meillä ku se oli, niin oli aika masentunu :D Jade vissiin rasittavaa seuraa hahah. Nii joo ei sitä oikeen jaksa ajatella (postauksia siis), jos on aina tosi vähän aikaa...

      Poista
  2. Mä ajattelen ihan samallailla mun "bloggaamisesta" ja välillä piilottelen vieläkin noloimpia kirjoituksia tai toivon ettei kukaan enää eksy lukee mitään vanhoja juttuja :D Nykyisin ku kirjotan, ni koitan aina miettiä et teksti ei ois sellasta jonka paljastaminen ei sopis kaikkien tuttujen korville vaikka eiköhän mun tietynlainen "katu-uskottavuus" oo menny jo ajat sitten muutenkin :'D Ja jaan jopa facebookkiin välillä tekstejä, koska tiedän muutamia jotka tykkää sitä kautta aina lukea, mut siltin mietin aina et eiiih, nyt toi ja toi ja toikin voi nähä nää mun tyhmät tekstit, mut noh, onko se loppujen lopuks niin kamalaa, ajatelkoot mitä ajatelkoot ja eipähän ainakaa kuvittele musta mitään "liikoja" :D
    Piti tulla oikeesti vaan kommentoimaan noita sun ihania pökiä, mut eksyin heti aiheesta. Niin, eli siis mistä noi sun ihanat siksak-kuvioiset leggarit/housut on?<3 Mäkin haluan!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah katu-uskottavuus :D Et sä ainakaan musta mitenkään hölmö ole! Hassu. Joo nii mäki oon pikkuhiljaa päässy siihen ajatukseen, et ei sillä ole niin väliä kuka nää postaukset näkee, kirjotanhan mä julkisesti ja oon tietoinen siitä, et vaikka kaikki voi lukea mun juttuja. Ehkä se piilotteleminen on jääny sieltä alkuajoista, emmä tiiä :D

      Ne on pari vuotta ainakin ollu mulla, mut perus henkkamaukasta ostettu :)

      Poista
  3. Siis mitä, ihan ihme hakusanoilla löydetty sun blogiin :D nauroin kuoliaaks melkein tota tissivakoa,jestas! Mutta joo oon ite alkanut viimeisen vuoden aikana miettii enemmän sitä mitä tulee kirjoitettua blogiin kun tosiaan _kuka vaan_ voi niitä juttuja lukea.. Mutta hei ihana,sulle ois taas haaste mun blogissa :) <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niiiiii-i!! :D Joo mä oon huomannu, et sun ulosanti onkin muuttunut aika paljon verrattuna siitä, mitä se silloin oli ku mä aloin sua seuraamaan :) Täytyykin käydä taas katsomassa!

      Poista
  4. Ps. Sulle olis muuten haaste:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näköjään sama minkä Neaki laitto :)

      Poista
  5. Voi tissivako, mikä hakusanahirviö. :D Mulla on kans vähän sama fiilis et blogista tuntuu vähän nololta puhuu siitä, vaikka en ymmärrä miks! Ja toisekseen jos joku kysyy et mitä harrastan niin en koskaan tajuu sanoo et bloggaan. Vaikka siihen käytänkin melko paljon aikaa niin en jotenkin osaa lukee sitä harrastukseks, vaikka mitä muutakaan se olis.. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep :D :D No niimpä vaik ihan hyvin vois sanoo, jos siihen käyttää paljon aikaa esim viikossa. Jotenki sitä ehkä mieltää, et ne ketkä saa siitä rahaa tai panostaa superpaljon postauksiin, ni ne harraastaa sitä. Vaikka sithän se on jo työtä, jos rahaa saa. Mut joo, ehkä sitä itekin vois luokitella tän harrastuksiin taas, ku aktiivisemmin kirjottelen.

      Täytyyki mennä kurkkimaan sun blogi :)

      Poista
  6. Aika jännä, miten moni meistä bloggaajista ajattelee blogin pitämisen olevan noloa! Mulla ei kans tulis mieleen huudella blogistani facebookissa vaikka oliski iha super siistii luoda sellanen blogin omasivu sinne.. Nykyään kun ihmiset eksyy blogeihin niin paljon helpommin just esim facen kautta. MUTTA NIIN, mä kans vaihoin osoitetta vuoden alussa, en tiedä huomasitko tai kiinnostaako :D Hahah. Mutta tässä se olis: http://lifeofglendoras.blogspot.fi/

    Ps. Teidän vaavi on ihan super söpö!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Apua oon unohtanut ihan kokonaan tän kommentin! Mulla on paha tapa kurkkia ja julkaista kommentit puhelimella ja sit en kuitenkaan aina kerkee vastaamaan :( Mutta niimpä! Facebookissa tiedot leviää nopsaa. En oo huomannut, kun en oikeen oo nyt edes seuraillut ahkerasti blogeja...mutta kyllä sä näytit mun lukulistalla olevan, vaikka blogin osoite oli muuttunut. Tosin sun postauksia ei enää tullut siihen "etusivulle", mut kun menin sun uuteen blogiin ja yritin liittyä lukijaksi, niin se ilmoitti, että oon jo lukija :D :D No erosin ja liityin uudestaan, niin nyt pitäis toimia!

      Poista