keskiviikko 21. tammikuuta 2015

Vastauksia kysymyksiin osa 1/2

MINÄ

Millanen on sun ns. arkipäivän asu yleensä?

Rento. Koulussa pukeudun aina farkkuihin tai leggareihin, neulesiiin, trikoopaitoihin tai huppareihin ja asusteina yleensä joku kaulahuivi.
Himassa vaihan collarit tai legginsit, laitan villasukat jalkaan ja joku löysä tai ei puristava- paita päälle.

Mitä rakastat yli kaiken?! (Ei saa vastata Samia) 

Rakastan yli kaiken jäätelöä ja suklaaleivoksia, sitä kun Sami tekee ruoan tai on siivonnu koko kämpän mun poissa ollessa, lapsia, vauvoja, niitä oikeita ystäviä ja hetkiä niiden kanssa, sitä tunnetta, kun saan jonkun iloiseksi tai nään onnellisia ihmisiä. 

Onko sinulla mielestäsi tyylitajua?

Hahahah ei ja on. En oo mikään muodin asiantuntija, en todellakaan. En käytä kamalasti aikaa asukokonaisuuksien suunnittelun ellei kyse oo jostain juhlista. Mut shoppalleissa oon kuitenki aika tarkka ja pukeudun omasta mielestäni ainaki yhteensopiviin vaatteisiin. Tykkään vaatteista, kivoista sellasista. Mulla on väliä miltä näytän esim. koulussa, kaupungilla, asioilla, ystävien luona, salilla jne. En mee mihinkään kulahtaneissa, rikkinäisissä tai muuten vaan yhteensopimattomissa vaatteissa. En kuitenkaan ikinä "ylipukeudu" vaan käytän enemmänki ihan tavallisia, rentoja ja mukavia vaatteita. Juhlavampia mekkoja, paitoja ja laukkuja sais olla kyl enemmän.

Koetko että oot nyt oikealla alalla? Jos kyllä niin miksi? 

Ehdottomasti. Oon aina rakastanu ja kokenu lasten hoidon omakseni. Alotin joskus ala-asteella jo hoitamaan naapurin ja tuttujen lapsia. Siitä sit pikkuhiljaa siirryin seurakunnan kerhoihin, hoitoparkkeihin ja erilaisille leireille isoseksi. Ajattelin käydä silloin aikoinaan mannerheimin lastensuojeluliiton lastenhoitajakurssin, mut koska mulla oli jo niin paljon lastenhoitokeikkoja ilman sitä kurssia, niin se sitten jäi. Jälkeenpäin ehkä vähän harmittaa, koska kaikki kurssit ja todistukset on hyödyllisiä, kun miettii työllistymistä. Mut onneks mult löytyy vino pino seurakunnalta saatuna todistuksia ja myöhemmin päiväkodeista kerrytettyä työkokemusta todistuksineen. Jotenki se lastenhoito on vaan niin luontevaa ja pystyn täysillä heittäytyä siihen lapsen maailmaan. Osaan olla tiukka ja pidän auktoriteetin yllä samalla kuitenki olemalla reilu ja mukava, tottakai. 





PARISUHDE

Riitelettekö te Samin kanssa koskaan tai usein ja mistä? Mistä asioista riitelette Samin kanssa? Ja miten, selvitättekö heti riidan vai ootteko mököttäjiä? :D

Tottakai riidellään, mut onneks harvoin. Jos riidellään, niin se johtuu usein toisen väsymyksestä mikä saattaa heijastuu just näihin perus arkisiin siivous ja Jaden lenkitys juttuihin. Jos huomaan, et Samil on huono päivä, ni se joko a) ite kertoo sen tai b) mä yritän olla ärsyttämättä sitä tai c) ärsytän tahalleni, koska tiedän, et saan sen hermostumaan jostain mitättömästä pikku jutusta. Kaikki samat pätee toki myös toisinpäin. Ei me oikeen riidellä tai ku ei meil oo oikeita syitä siihen. Tietenki jos toinen loukkaa toista, tottakai siitä nostetaan meteli. Sellaset asiat pitää heti keskustella ja sopii, et molemmat tietää mis rajat menee. Mut kaikki toisen piirteet on melkein tullu esille jo täs vuosien varrella. Samii esim. ärsyttää, ku pystyn lukee sen eleet ja ilmeet jo niin hyvin, et valehtelu on mahdotonta. Hahah. Mä tosin oon niin hyvä näyttelee ja esittää, et aina välil kokeilen mitä se huomaa tai ei huomaa. Ei meil oo ollu ku muutama iso riita joskus ekoina vuosina. Ja nii, ei olla kumpikaan mököttäjiä. Sovitaan aina saman päivän aikana. Usein riita päättyy siihen, et jompi kumpi alkaa hymyilee tai repee nauruun. Kerran kävi tosin niin, et toinen huus kurkku suorana ja toinen repes totaaliseen nauruun. Sit molemmat hämmenty ja se riita loppu siihen. Ku rauhotuttiin, ni keskusteltiin se asia. Se ollaan opittu, et jos edes toinen on ns. kiihtynees tilassa, ni on turha edes keskustella asiallisesti. Sit siit tulee vaa vuorohuutokeskustelu, joten fiksumpi lopettaa. Ja se kumpi on fiksumpi tilanteessa, vaihtelee tosi paljon.

Sun ja Samin rakkaustarina? Miten tapasitte?

Nopeesti ja lyhyesti. Me tavattiin teineinä 16- ja 17-vuotiaina vuonna 2009 (mä oon Samii puol vuotta vanhempi) Porvoossa, tarkemmin Askolassa. Opiskeltiin samassa koulussa ja Sami muutti samaan asuntolaan mun kanssa. Olin asunu siellä siis jo vuoden ennenku Sami tuli. Saman tien ihastuttiin ja myöhemmin rakastuttiin. Valmistuin vuosi ennen Samia, muutin kesäks Lahteen ja syksyllä Lappeenrantaan Samin porukoille. Sami sai jotain kursseja hyväksluettuu silloin syksy-talvella sillee, et seki pääs puol vuotta ennen valmistumista muuttaa mun kaa sen porukoiden nurkkiin käyden Samalla työharjottelua sen iskän firmassa. Pian noin 3 kk:n päästä muutettiin omille vuokralle keskustaan. Se oli uus vuos 2012. Samaisena keväänä Sami valmistu ja mä tein duunia. Kesästä 2012 kesään 2013 Sami kävi armeijan ja sit syksyllä 2013 ostettiin jo oma asunto ja alotin uudet opinnot. Nyt Sami on tehny jo hyvän aikaa duunia ja mä valmistun 4 kk:n päästä toiveissa saada päiväkodista töitä.

Nyt kerroinki vahingossa meijän koko suhteen ns. aikajanassa, hups :D Vielä nopeesti se itse tapaaminen. Mä siis seurustelin silloin toisen pojan kanssa, mut saman tien ihastuin Samin hymyyn, silmiin, nauruun ja vekkuliin luonteeseen. Huomasin, etten saa katsetta irti Samista ja mietin koko ajan vaan sitä. Siis ihan koko ajan. Samiki aina vilkuili mua ja hymyili mulle ja muistan, ku mua sattu ja kutitti mahaan samaan aikaan. Syke nous hetkessä, pala nous kurkkuun ja punastuin. Se oli jotain ihan uutta, ihastuminen täysin uudella levelillä. Kaikki se siis tapahtui koulussa; ruokalan jonossa, ohitus- ja vastaantulotilanteissa ja käytävillä. 
Sit koitti mun työharjottelun alkamista edeltävä ilta, ku mun asuntolakaveri esitteli uuden tyypin, joka muutti sinä päivänä asunolaan. Ja PAM, SAMIHAN SE OLI. Ehkä metrin päässä musta. Jähmetyin, menin sanattomaks, punastuin, sönkötin ja hymyilin typerää kestohymyä. Menin jumalauta ihan lukkoon. Se oli niin LÄHELLÄ mua, apua. Olin ihan vetelä ja varmaan älyttömän järkevän näkönen. Mietin kyl siinä kohtaa, ku sain mun ihastukselle nimen, et Sami on tyhmä nimi. Miks sen piti olla just Sami. Mun ekalla poikaystävälläki oli ollu viel sama nimi, enkä silloinkaan tykänny siitä :D
Mutta joo, seuraavana päivänä lähin pariks kuukaudeks vai olikohan se kuukaudeks, työharjotteluun, muutin Vantaalle ja jätin mun silloisen poikaystävän, ylläri. Sinä aikana Sami oli kuulemma kyselly kauheesti musta asuntolan tyypeiltä ja ollu kauheen pettyny ku seurustelin. Ku palasin, olin siis sinkku ja olin maailman onnellisin. Sit se meininki oli perus teinimeininkii, hakeuduttiin toisten lähelle, varastin Samin huppareita, mitkä laitoin päälleni ja lumouduin siit toisen tuoksusta hahaha ja kunhan kiusattiin. Ei halailtu, pussailtu ei mitään, ku kumpikaa ei uskaltanu eikä muka näyttäny ihastumista. Sit kuukauden pääst alko joululoma. Panikoiduin, koska tiesin, et Sami lähtee Lappeenrantaan ja mä Loviisaan ja olin ihan varma, et joku toinen tyttö ihastuu siihen kans. Pyysin Samin numeron ja se pari viikkoo, mikä oltiin erossa, tekstailtiin varmaan 100 viestii päivässä. Se oli jotain niin uskomattoman ihanaa. Lomalta ku palattiin, molempii jännitti ihan sikana, ku oltiin sovittu, et katotaan leffaa yhessä. Ekaa kertaa siis niin, et kumpikin tietää, et tykätään toisistamme. Ja siitä se sit lähti. Lukittauduttiin mun huoneeseen pariks viikoks, käytiin välissä koulussa, pussailtiin huulet rohtuneina eikä vissiin ees ikinä syöty, koska näläntunne katos. Vatsan täytti pelkät perhoset. Tammikuun lopussa 2010 alettiin seurustella. Ällöttävän onnellisina.

Siinä teille "lyhyt" ja "nopee" vastaus :DD




KOTI JA ARKI

Onko uudessa kodissasi jotakin, mikä ei mennyt suunnitelmien mukaan, tai mihin et ole tyytyväinen? 

On. Meijän kylppärissä tuntu, et kaikki meni pieleen. Jo suunnitteluvaiheessa mietin, etten mitenkään pysty päättämään miljoonista vaihtoehdoista just oikeita laattoja tai kalusteita. Selasin koulus ja töis aina kaikkii inspiraation lähteitä puhelimella, yritin samalla opiskella ja tosiaan tehdä duunia ja himassa muuta remppaa ja muita isoja päätöksiä koskien kaikkia muita huoneita. Pää meinas räjähtää, ku oli niin paljon kaikkea. Sit ku funtsin ja laskin kaikki mahdolliset vaihtoehdot, et sais mahdollisimman halvalla mahdollisimman kätevän. Meijän kylppäri on siis aika kapee ja suunniteltiin, et levennetään sitä siirtämällä olkkarin ja kylppärin välistä seinää 20-30 cm olkkariin päin, mikä tois jo tosi paljon lisätilaa kylppäriin. Myöhemmin selvis, et just se ainut mahdollinen seinä, mitä vois siirtää on kantava. Eli seinä on siinä missä on ja suunnitelmat tehtävä uusiks sen mukaan. Itse purkuvaiheen ja lattialämmityksen Sami hoiti runsain kirosanoin, lattiavalun ulkopuolinen firma, niin et pesukoneen putket meni väärässä kohtaa ja k-rauta toimitti aivan väärät laatat tehosteseinään. Mut koska ne oli tilauskamaa ja meijän piti sinä kyseisenä päivänä saada vihdoinki kylppärin laatotus valmiiks, ku putkarit oli tulossa laittaa vessanpönttöö muutaman päivän päästä, meijän oli laitettava ne laatat sinne seinälle. Sit lattialaatatki näytti tyhmiltä ja molempia vitutti. En saanu sellasta allasta ja tasoo ku olisin halunnu ja koska lämminvesivaraaja jouduttiin vetää alas kellariin, nii hanasta pitää valuttaa eka jonkun aikaa kylmää vettä ennenku se muuttuu lämpimäks. Nooooo ens kerralla tehdään kaikki toisin :) Virheistä optiaan!

Lempipaikka kodissasi? :)

Hmmm. Makuuhuone varmaan? Sain siit just sellasen ihanan hempeen, niinku olin ajatellukin. Makaan usein sängyllä kannettava sylissä (nytkin) selaillen blogeja tai kattoen netflixii. Ja kun meil on telkkari myös makkarissa, ni mä voin siirtyy sinne kattoo jotain toista ohjelmaa, mitä sami haluu kattoo vaik olkkaris tai jos se pelaa, ku pleikkari on olohuonees.

Teetkö suunnitelmia viikonlopuille, seuraavaan kuukauteen tai ensi vuodelle? 

En mä ihan kamalasti. Jos oon lähös reissuun eli siis junal toiseen kaupunkiin, ni ne pitää tietty aina suunnitella etukäteen. Muuten en oo kauheen suunnitelmallinen tyyppi. Teen mikä tuntuu kivalta ja milloin haluun.

Mikä arjessa on parasta?

Iltapäiväkahvit Samin kanssa. Istutaan ja höpötellään. Aamulla, ku Jade tulee sänkyä vasten pusuttelemaan. Tai yleisesti just jos Sami on siivonnu tai/ja laittanu ruoan, ku pääsen koulusta ja oon koulussa ajatellu tekeväni ne ku pääsen kotiin. Ne kaikki asiat on yhtä parhaita.















Osa kaks tulee loppuviikosta, siihen voi laittaa siis viel kyssäreitä. Mun oli pakko vaan jakaa nää kahteen, ku osasta vastauksista tuli niin pitkiä. Ja postauksen kuvat on hajanaisesti eri vuosilta.

2 kommenttia: