lauantai 18. tammikuuta 2014

Mie romahan...

Miul on ollu niin hitoksee hommii, etten tiedä kehtaanks mie ees kertoo

Hahahah joopa joo, oon just tällänen lapsellinen, et hoen noit putouksen hokemii varmaan seuraavat puol vuotta, ku ne jää niin päähän. Mut se Jussi Vatasen Antsku-hahmo vaan on NIIN osuva täälläpäin. Oon tottunu tähän murteeseen eikä monetkaan sanat enää särähdä mun korviin samal tavalla niinku ennen. Mut nyt ku sitä kuulee telkkarista, ni jokainen painotus ja venytys kuulostaa niin hassulta. Siis tosi hassulta. Katotaa vaan koska mä alan puhuu mie, miuta, miulle hahahah...Mä en jotenki usko sitä, ku jotkut sanoo et murteet voi tarttuu jo paris viikossa, ku mulle ne ei oo tarttunu viel paris vuodessakaan. Paitsi tietty vähän. Jollain tavalla ehkä. Mult on välil kysytty, et onks Lappeenrantalaisil jotain ns. omii sanoja. Sellasii joita en oo eka ymmärtäny, mut kuitenki oppinu ymmärtämään. Nii must ainaki on. Esimerkiks jos et jaksa/haluu tehä jotain, mitä sult kysytään tai pyydetään, ni vastaus on "En mie kehtaa." Vaik et:

"Mennääks lenkille - En mie kehtaa enää, ku on jo niin myöhä." 


Aluks ajattelin, et mitä noloo siin muka on ennenku selvis, et tääl on ihan normaalii käyttää kehdata-sanaa, jos ei haluu tai jaksa tehä jotain. Toinen juttu oli, et iskää ja äitii kutsutaan ukoks ja muoriks. Siis ukko ja muori. Ihan käsittämättömän hauskaa mun mielestä! Mul meni aika kauan, et tulin sinuiks tän kans tai etten revenny aina ku joku sano niin. Vai kuulostaaks se teist ihan normaalilta? Mei ukko= Meijän iskä. Mun suuhun se oli ainaki ihan uus juttu. Niinku toi mei-sanaki. Ihanku se loppuis kesken. Mut tosiaan, ei ne enää kuulosta mitenkää ihmeellisiltä. Ihan normaalia :D Jotkut puhuu myös "hää" ja "hyö", mut ei kaikki. Pienen lapsen suust on hauska kuulla esim.

"Mie olin mei ukon kaa luistelemassa. Hää osti miulle uuet luistimet" 


Hihihihih. Nii ja tosiaan en tienny silloin kaks vuotta sit mitä miuta-sana tarkottaa. Vaik se on vaan taivutus sanasta mie. Mie-miuta = Mä-mua. Ja onhan näit siis vaik kuin paljon, mut nyt ei vaan tuu muita mielee täällee nopeesti ajateltuna. Mun mielest tää lpr:n murre kuulostaa yleisesti aika kiltiltä. Esim. nuorison suusta kuultuna "miuta vituttaa." - kuulostaa enemmänki söpöltä, ku vittuuntuneelta. Mut en sano näitä siis yhtään pahalla. Mun mielest tää murre on kuitenki ihana! Sellanen erilainen, kiltti ja jollain tapaa jopa vanhoillinen. Vai voiks rakkauden tunnustus kuulostaa ihanemmalta, ku mie rakastan siuta ♥ ?



Olin oikeesti taas tulos höpöttelee tänne mun kuulumisii, mut näköjää aivot narikassa takerruin putoukseen ja sitä kautta antsku-pantskun murteeseen, haha. Ton otsikon piti siis kuvastaa mun tän hetkist hektistä vaihetta, ku tuntuu et koht en jaksa enää painaa kouluu, töitä ja tätä ikuisuusremppaa samal tahdilla, ku vaik kaks kuutautta sitte. Pikkuhiljaa alkaa stressiki kertymään, ku univelat kertyy, koulutehtävät kertyy, remppa ei valmistu ja töissä pitäis olla. Mä vaan niin venaan sitä balanssia. Rytmiä kaikkeen. Normaalii arkea. Ihan sitä kaikkee tavallista. Salia, ystävien kans hengailuu ilman aikatauluja, kotona löhöilyy, shoppailuu jne jne.

 Mut nyt mä käyn nukkuu, et jaksan taas huomenna pitkän päivän. Pus pus 


Ps. Postauksen kuvituksena toimi mun mielikuvitukselliset otokset putouksen aikana napatuista kuvista, eheh heh.

8 kommenttia:

  1. Voi Putous! <3 Et oo ainut, jolla jää levy päälle! ;-D Tsemppiä kaikkiin hommiin, kyllä se vielä siitä! <3 Mutta tiedän, kun ahdistus kaikkien asioiden suhteen kertyy ympärille, niin se balanssi tuntuu kaukaiselta! :-/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joka vuos sama juttu :D Kiitos paljon, niiimpä! <3 Vaikeeta keskittyä yhteen asiaan täysillä, ku samaa aikaa pitäis tehä kahta muutaki asiaa ja ajatella kolmatta :/ Helmikuussa kuitenkin helpottaa, pari viikkoa vainn!

      Poista
  2. Juu täällä toinen jolla jää putous levy aina päälle.. :D toi murre on kyl hauska :D porissa puhutaan kans ukosta ja mun päähän se sana ei vaa mee! Ukko kuulostaa vanhalta kääkältä ei isältä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nii on :) nii mustki ukko kuulostaa vähän jotenki törkeeltä niinku esim. vaik akkaki.

      Poista
  3. Itse oon Satakunnasta ja täälläkin jotkut sanoo ukko ja muori :D. Ittekkin sanon isää välil mein ukoksi.
    Mut tota kehtaa-juttuu en ymmärrä, miksei voi vaan sanoo, ettei jaksa tai halua :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulle toi kehtaa juttu oli kans ihan uus juttu, mut nykyään käytän sitä itekki ajattelematta :D

      Poista
  4. Yks toinenki sana on hassu,mitä jotkut Lappeenrannas käyttää: "meikäläiset,heikäläiset,teikäläiset",eli niinku meikäläiset=meidän porukat,jne,ootko kuullu?? :DD ulkopaikkakuntalaisena oli kyl totutteluu tohon murteeseen,mut se on vaa hauskaa! :D Ja ihan totta toi,et "mie rakastan siuta" kuulostaa ihanalle! <3 melkee harmittaa,ku toi murre ei tunnu tarttuvan viel 5 vuoden jälkeenkää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jooo mä tiiän! :DD Tai siis kuulin tost vast nyt syksyllä, ku meijän yks luokkalainen puhu noin. Unohdin sen kokonaan mainita, hyvä kun muistutit! Ai ei viiden vuoden jälkeenkään? No toisiin se ei sit näköjään tartu. Jos mä asun tääl viel sit ku mulle tulee lapsii, ni vähän se kuulostais söpöltä, jos ne puhuis "mie"."Äiti mie haluuuuuun!" <3 Hihi. Samissaki mä ihastuin nimenomaan tohon murteeseen <3

      Poista