keskiviikko 26. kesäkuuta 2013

Juoksemisesta

Mä oon aina ollu aika surkee juoksija. Hengästyn hirveen nopsaa ja rintaaki alkaa pistämään. Askellus on mitä sattuu, eikä hengityskään pysy tasasena. Lääh ja puuh! Joskus viis vuotta sitten kyllä sytyin kyseiselle lajille pienesti ja kävinki säännöllisen epäsäännöllisesti pururadalla pikku lenkeillä. Mun päähän on iskostunu kuitenki jo ylä-aste ajoilta lyhenne PPP=pitää pystyä puhumaan (juostessa siis), ku liikunnanopettaja siitä tykkäs aina muistuttaa. Mut mun mielestä se on tosi vaikeeta?! Mielummin mä laitan napit korville ja musiikit täysille välttääkseni sen armottoman läähätyksen kuulemisen. Ja sit tietty vastaantulijoiden tullessa kohdalle pidättelin hetken hengitystä, ettei vaan mun superhuono kunto paljastuis, ahhahahha! :DD


Osasyy tähän mun juoksemisen välttämiseen on ollu huonot kengät. Siis aivan sairaaaaan huonot, sellaset about viis vuotta vanhat pumat...vähintäänkin. Pari kertaa oon niit täs lähiaikoina silti kokeillu, mut palkinnoks sain miljoona rakkulaa ja kipeet jalkapohjat. Nounounou, ei hyvä. Tänään sit VIHDOINKIN ostin uudet tuliterät niket, enkä malta odottaa et pääsen juoksemaan noilla! Ne on kevyet, hyvin vaimennetut ja näppärän näköisetkin. Ei siis enää tekosyitä juoksemisenkaan saralta ;) 

PS. Samiki osti noin kuukaus sitte itelleen juoksukengät, joten nyt voidaan oikeen yhdessä lähtee hyppelehtimään tonne pientareille! Tai ainaki vähintään sinne sunnuntaikävelylle not. Ja hei! Sit voisin jopa alkaa harjottamaan sitä PPP:täkin..ehkä. Ei mut ihan tosi, nyt on kesä ja aivan loistava tilaisuus oppia ja sitä kautta koukuttua tohon kyseiseen lajiin! 

Vai mitä ootte mieltä? Onks siellä ruudun toisella puolella koviakin juoksijoita vai viel tälläsii vasta-alkajia, kuten vaik mä? :)

22 kommenttia:

  1. mä vihaan lenkkeilyä! paitsi toooosi aurinkoisina päivinä se on ...ihan ok...., ja just varustus vaikuttaa siihen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai, no mä taas ajattelin et tosi kuumina päivinä se on kaikkee muutaku ok. Nytki meil on +28,5 sisällä ja kello on yli ykstoist illalla, huh tätä hellettä :D Melkein hikoilen vaikka vaan istun sängyssä...Mut tosiaan, ainaki aurinkoisel ilmalla lenkkeillessä ruskettuu. Jotain hyvää siis 8)

      Poista
    2. joo ei kuumalla kelillä kyllä voi mitenkään juosta :D mä ite tykkään eniten juosta syksyllä ja alkutalvesta sekä keväällä :) silloin on sopivan viileetä,mut ei kuitenkaan vielä jään ja pakkasen ja lumen aiheuttamaa liukkautta!! :) tsemppii sulle juoksuharrastukseen,se on tosi palkitsevaa kun saa tuloksia niin nopeesti :))

      Poista
    3. Samaa mieltä :) Kesällä liian kuuma ja tuskasta, talvella taas liian kylmä ja liukasta oivoivoi :DD Mutta niin, ehkä noikaan jutut ei enää siin vaihees haittaa, ku on päässy kunnolla koukkuun!

      Poista
  2. HYVÄ!!!! pitää olla hyvät kengät, terveyden kannalta:) tsemppiä lenkkeilyyn <3

    VastaaPoista
  3. Mä rakastan lenkkeilyä, harmi vaan et jo parin kerran jälkeen alkaa sattuu penikat ihan sikana..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aijjaa, hui :o Oli pakko googlettaa! :D

      "Vääränlaiset tai kuluneet kengät sekä liika harjoittelu tai liian nopea harjoitusmäärän tai harjoitustehon lisäys saattavat myös aiheuttaa penikkatautia. Aloittelevat juoksijat kärsivät tästä vaivasta useimmin, koska heidän jalkansa eivät ole vielä tottuneet juoksemiseen. Myös jalan virheasennot altistavat penikkataudille."

      Eli se saattaa tulla kelle tahansa...?

      Poista
    2. Käytännössä just näin. Mulla sillon parikolme vuotta sitten johtu justkin huonoista lenkkareista ja yhtäkkiä alkaneesta liian kuormittavasta juoksu määrästä. Eli dumbass olin :D Nykyään tiedostan ettei asiaa tarvii jättää sikseen, on olemassa "parannuskeinoja" pohjallisia, uudet kengät yms. mut vaatis melkeenpä sen urheilulääkärillä käynnin.. ku kaikki kotikonstit oon jo kokeillu mut silti vaan aina sattuu. :( sitte vaan katkerana luen näitä juoksu postauksia ja itken itseäni uneen..

      Poista
    3. Voi ei, kuulostaa ikävältä :( Pitää vaan muistaa ottaa iisisti. Ja mullaki ku on viel aika huono kunto, nii en ees pystyis juoksee/hölkkää kauheen pitkii matkoja. Sit ku kroppa tottuu siihen, ni voi vähän pidentää niitä ja nopeuttaa tahtia. Sä taisit vaan innostua vähän liikaa, hö :/

      Poista
  4. Oon aina vihannu juoksemista, mutta vuoden sisällä oon oppinu rakastamaan sitä. Rakastan edelleen vaikka polveni vihottelee. Kävin juoksemassa kympin (ihan kilpailemassa leikkimielisesti) ja sen jälkeen en pystynyt kävelemään.. Nyt kympistä on kulunut n. kk enkä ole pariin viikkoon tehnyt mitään liikunnallista, koska en halunnut rasittaa polveani. Tietenkin tämän johdosta laiskuuskin iski eikä kiinnostanut enää mikään muukaan urheilu :D jopa pitkät kävelylenkit ja rullaluistelu tuntui ikävältä.. Tänään voisin tehdä paluun urheiluun ja kokeilla jokos nyt pääsisin juoksemaan! Toivon niiiin kovasti :) en saa mistään urheilulajista sellaista tunnetta kuin juoksusta, uskomatonta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että hieno kuulla! Kumpa mäkin saisin ton saman fiiliksen :) Mut harmi juttu se polvi :( Onnea silti suorituksesta, voisin itekki asettaa sen tavotteeks sit joskus..kauankohan sitä varten pitäis treenata?

      Poista
    2. Noo ite treenailin pari kk.. Kyllä se kunto aika nopeesti juoksulla kasvaa :) ei vaan onnistunu eilen juoksu.. varmaan joku rasitus tuossa polvessa

      Poista
    3. Aa okei. Toivottavasti ;) No hitsit! Sun täytyy nyt vaan levätä.

      Poista
  5. Ei vitsi miten ihanat kenkulit! :) Tsemppiä! <3 Määki koitan saada sopivan epäsäännöllisin väliajoin itteni juoksemaan! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Sitä tarvitaan <3 Se kuulostaa oikein hyvältä!

      Poista
  6. olipa kiva lukea tää :) ite oon useamman vuoden juoksua harrastanut, mutta vasta tänä kesänä "tosissaan tavoitteellisesti" ammattilaisen ohjauksella. voin luvata, että juoksussa kehittyy tosi nopeasti ja alku on se vaikea ;) hihi ja ihanat kengät niin kuin noi sun niket motivoi lenkkipolulle :p tsemppiä juoksuihin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, kiva kuulla :) Oorrait, pidähän sit kiinni lupauksestas! ;) No ei vaan, toivottavasti se joskus kuitenki luistas komiasti, harjotusta harjotusta. Ja kiitos, enkä ees ite valinnu niitä! Etten siis kenkiä pelkän ulkonäön perusteella ostanu. Myyjä lykkäs pari vaihtoehtoo ja noi oli parhaat jalassa :)

      Poista
  7. Ihanat kengät! Noilla kyllä kelpaa juosta!:)<3

    http://sofiawilhelmiina.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Joo ja ne on jo koeajettu ja hyväks todettu!

      Poista
  8. Mun liikunta taas tuntuu koostuvan 80% lenkkeilystä, mä en vaan jotenki jaksa olla salilla ja vaikak sielä rehkis täysillä tunnin niin ei siitä vaan tuu samanlaista reenannutta ja megahikistä oloa ku tunnin lenkistä :--D Mää oon ite juossu tavotteellisesti nyt keväästä asti mutta viime syksynä alotin kunnon lenkkeilyn sen sijaan että juoksen kaks lyhtypylvään väliä ja kävelen yhen :-DD Juoksu on parasta kera musiikin!! Sain just viikonloppuna mun n. 7km vakiolenkin aikaa parannettua 12 min!!! Tekee ihmeitä ku juoksee vihasena :DD koitin samaa seuraavana päivänä eikä sitten millään päässy enää siihen ennätykseen :DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vitsit miten kiva kuulla! Mun kunto taas on just tasan se, et juoksee niiden lyhtypylväiden mukaan ;DD Onnea enkasta, uudet tulokset motivoi aina enteenpäin (Y) Mut salitreenihän on ihan eri verrattuna vaik tähän juoksuun. Vaikkei siel hikipisarat lennäkkään samal tavalla, ni kyl sen työn tuntee sit niis lihaksissa. Ja just niiden (pikku) lihasten kasvaminen tsemppaa kivasti jatkamaan! En mä tiiä onks se sit kuin ristiriitasta, mut mun mielest parhaimman treenin saa salilla, vaikkei hikoilekkaan viittä ämpärillistä. Tosin ryhmikset on kans ihan huippuja, mut ne taas tuo enemmän just sitä kestävyyttä...Mut kyl mustaki viel juoksija tulee! Joskus... :DD

      Poista