Sivut

perjantai 26. huhtikuuta 2013

Mielipideteksti pienist treenaajista.

Nyt mun on pakko nostaa esille aihe, joka on ärsyttäny mua jo tosi kauan. Monet ihmiset on valitettavasti sitä mieltä, et pienikokosten tyyppien ei kuulu treenata. Se on kato laihduttamista. Ja vaik sun tavotteena ois saada lihaksii ja kiinteytyy, ni oot silti anorektikko. Silti, vaik söisit kuinka paljon. Jos sanot kaks kertaa isommalle tyypille, et haluut näyttää paremmalta, ni voit vaan kuvitella mitä mieltä se on susta. Pam, päästit ilmoille just ison loukkauksen, koska nyt se luuli et haukuit sitä läskiks. MÄ EN KÄSITÄ.  Liikkuminen ja terveellisesti syöminen yhdistetää liian usein laiduttamiseen ja se täs on just se ongelma.




Mä oon tosi pieni. Oon aina ollu. Eikai nyt hittolainen 155 senttisest tappijalast saa tekemälläkää mitää isoo ihrakasaa tai järkyttävää lihaskimppuu?! Mut ongelmanahan on siis se, et mut on aina mielletty niin kovin pieneks ja niin kovin laihaks ja niin kovin heiveröiseks. Oon aina ollu se porukan pikkusin, jota voi heitellä ja kantaa reppuseläs, riepotella ja ottaa syliin. Mut ei se sitä tarkota, etteikö mul vois olla läskiä haloo. Eikä se läskikää tee must lihavaa tai isoo. Mut löysä pylly ja makkaramasu ei oo kaunista, vaik olisin kuinka pieni. Skinny is not sexy, health is.

Oon muuten joskus painanu KYMMENEN KILOO enemmän ku nyt. Ja se on must paljon. Silloin mä en tosiaankaan ollu pieni. Eikä siltikää kukaa mukamas muista sitä. Sokeuduin itekki periaattees koko asialle, vaik kamppailinki esim. aina vaateongelmien kaa. Kireit housui ja paitaa ei voinu missää nimes yhdistää, koska se ei ollu mitenkää päin imartelevaa. Näin jälkeenpäin kuvista katottuna huomaa aika hyvin muutoksen. On se jännä, miten sen sit nyt huomaa, ku elää terveellisesti ja treenaa. Nykyää tuntee huonoo omatuntoo kerran kahes viikossaki syödyst roskaruuasta, ku ennen pysty vetää sitä monta kertaa viikos tuntien pelkkää nautintoo ja mielihyvää. Tosin tietämättömyys ja tyhmyys tulee täs kohtaa vastaan. Tuskin olisin eläny sillee, jos oisin oikeesti tienny kuinka paljo se vaikuttaa mun ulkonäköö ja terveytee. Jos olisin tienny kaikkien niiden päivän aikana syötyjen suklaapatukoiden, pitsojen ja hamppareiden ravintoarvot ja kalorimäärät, ni tuskin olisin niit samal taval lapannu suuhun. Mut mä en tienny.



Pointti oli kuitenki se, et meil pienilläki on ihan sama oikeus treenata ja näyttää terveemmältä ilman niit jatkuvii puolustuspuheita. Sun päätökset ja tavotteet on sun omia, eikä kenenkää pitäis ottaa niist itteensä. Yks haluu laihduttaa, toinen kerätä massaa ja kolmas pitää lihaskuntoo yllä ja se on must ihan okei, jokainen tavallaan. Mut sit on myös nää ääripäät, joita ei kiinnosta mikää liikuntaa liittyväkää, mut negatiivinen mielipide löytyy kyl joka asiaan.......

Oot sä iso tai pieni, treenattu tai löysä, liikuntaholisti tai totaalikieltäytyjä, ni mitä sitte. Jos oot tyytyväinen just noin ku oot, ni oo sitä sit aidosti ja anna myös muidenki olla ;)


Terkuin: Lihasmassaa havitteleva pikku ihminen. 

15 kommenttia:

  1. mä niin komppaan! mahtava teksti ja niin totta joka sana. on niin raivostuttavaa joutua perustelemaan jollekkin että MIKSI käy salilla vaikka "eihän sun tarveis" niin.. enhän mä yritäkkään laihduttaa, koita sit siin selittää et just päin vastoin: yritän saada massaa, mut terveellisel taval, eli lihaksina... aaaaargh

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep toi: "Eihän sun ees tarvi"- lause on niin kuultu täälläki. Mut sit kuitenki, ku näyttää edistyskuvii ni ollaaki ihan, et "wau, näytätpä hyvältä!" Ristiriitaista :D

      Poista
    2. Niin tuttua myös omalla kohdalla :D

      Poista
    3. Aihe siis ärsyttää monia, onneks en siis oo ainut :D

      Poista
  2. Hitto, kirjotin kauhee kommentin ja sit painoin väärää nappii ja se meni siinä. Hitsi :D

    Mut siis tää sinu teksti on nii totta, oon itekki aatellu joskus et miks ne pienet ja hoikat treenaa ku ne on jo aika hynnäkösii. Mut nyttemmin oon ymmärtäny ku vanhusten kaa ollu et treenaaminen on paljon muutaki ku laihduttamista tai lihaskunnon kasvattamista. Se pitää yllä liikkuvuutta muuallakin ku lihaksissa.

    Ja sit toi peppukuva, minust kummatki on aika hirveet. Vas puoleista ei voi sanoo enää ees pepuks ja toine on vähä turhan pallopylly. Välimallipeput noista on parempii :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No höh, se on niin raivostuttavaa tiedän. Mullaki välil hävii koko teksti :( No nimenomaan! Turha tuomita, ennenku tietää oikeesti mikä on tavote. No se peppukuva oli vaan vertauskuva havainnollistamaa sitä tekstiä, en mäkää henkilökohtasesti pidä kummastakaa :)

      Poista
    2. Joo en tota peppuhommaa epäillykkää :D. Muuten vaan ilmaisin oman mielipiteen :)

      Poista
  3. Itekkin oon tästä aiheesta kirjotellu kun ärsyttää niiiin paljon! Välillä saa kyl semmosia katseita et "ootko ihan sekasin ko laihdutat", no enhän mä edelleenkään laihduta vaan päinvastoin.. Siihen tekstiini kirjoitinki et tarvii varmaan sellanen paita teettää jossa lukee "en ole täällä laihduttamassa". :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah vähän ois hyvä paita! :D Nii ja meit pieniiki on monenlaisii. Mä en ite oo mikää tikkulaiha, vaan pienen musta tekee mun lyhyys. Salilla en oo kauheesti huomannu, et ihmiset kattois tosi pahalla. Mul kuitenki on peppuu ja reittä....Ne ehkä vaa naureskelee mun mitättömille painoille, joit sit naama irves nostelen! :D

      Poista
  4. ite oon treenannu jo vuosii ja aina kuulee tota samaa, siihe pitää vaa tottuu.. ikävä kyllä..:D "miks laihutat ku oot jo niin laiha? miks et juo enää ikinä, eihän sul voi olla hauskaa? miten voit olla selvinpäin baaris omg??" saanu puolustella ruokavaliota ja ryyppäämättömyyttä jo monen monta syksyy etenkii ku "eihä sun tarvis viel alottaa kesäkuntoo treenaamist"..:D aika ikävän moni mieltää treenamisen laihuttamiseks, ite ainaki pidän itteni kunnossa ja mikä tärkeempi pistän itteni viel kovempaa kuntoo! ja yleensä noi kommentoijat on vaa ilkeen kateellisii ku ei jaksa tehä ite mitää itellee ;) haukkuva koira ei pure ;D
    <3:llä HH

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kommentti HH <3 Nii ihanku treenaamisen tavotteena ois aina kesäkunto. Miksei muka vois pistää tavotteet kauemmas ja pyrkii koko elämän mittasee hyvinvointii? Ilman viinaaki voi olla hauskaa ja viel hauskempaaki! Mäki juon tosi vähä, koska oon aina töissä ja monet harmitteleeki, ku jään paitsi niin monist ryyppyilloista. Voin kertoo, etten mä siit masennu! :D

      Onks sul sit tavotteena jotain tooosi suurta, ku olit facebookissaki niin salaperänen ;) Sun pitää tulla käymää mun luona, tuuuuu <3

      Poista
  5. mua ärsyttää se, et jotku ajattelee et joku vaan on laiha ja hyväs kunnos ku sil on sellaset geenit tai hyvä aineenvaihdunta, mut ei se mee niin! kirjotin itekki just siitä, et en treenaa siks et haluu laihtuu tai kasvattaa hirveesti lihasmassaa vaan kiinteytyy, ni joku anonyymi tuli ojentaa et se on sama asia, mut kiinteytyminen vaan kuulostaa paremmalta. mun mielestä kiinteytyminen kyl tarkottaa sitä, et kehon koostumus muuttuu eli rasvakudoksen tilalle tulee lihasta eli ei se oo sama. painooki voi olla yhtä paljon ku ennen, mut kroppa vaan on timmimpi. mul on välil ollu hetkii, et en oo urheillu niin ku vaik Barcelonas, mut muuten kyl oon suurimmaks osaks ja voin sanoo, et en kyl näyttäis tältä jos en olis ikinä tehny mitään tai kattonu edes vähän mitä syön.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ei nii! Tai siis geenien takii voit perii laihuuden muttet timmiyttä. Joo mä luin sen kommentin, ahahaha. Ei todellakaa oo sama asia. No nimenomaan, mullekki on ihan sama mitä vaaka näyttää, kunhan läski muuttuu lihakseks. Pelkästään laihduttamiseshan ne viimisetki lihakset katoo, ni miten joku voi yhdistää sen muka timmiin vartaloon?! En käsitä. Nii en mäkää usko, et sä oisit voinu saada syntymälahjaks tollasen herkkupepun, mikä sul nyt on ;) Ja vaik olitki urheilematta sen Barcelona reissun ajan, ni kyl ne koval työl hankitut lihakset on viel tallella. Tai ainaki kasvaa nopsaa takasin, ku lihasmuisti on onneks olemassa :)

      Poista
  6. Vau kuin hyvää tekstiä! Iteki noin tappi (150,5cm) ja silti treenaan. <3 Se saa hyvän mielen ja muutenki on vaa hyödyksi! :) Mut vau lukasin tossa sun aiemman tekstin, jossa oli kuva sust ennen ja jälkeen, vau mitä tuloksia! Ite en oo saanu viel löysää alavatsaa pois, mutta yllävatsalihakset on kehittynyt ja on näkyvät. Oon kyl tehnyt syviä vatsalihaksia, että tuloksia odotellessa... :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) No nimenomaan! On mullaki viel alavatsa vähä löysä, siin kuvassa mä jännitin sitä. Kiinteytymistä on kyl havaittavis joo, mut paljo kovaa työtä viel edessä :D Hei hurjan paljon onnea sulle tuloksista, se on äärimmäisen tsemppaavaa! Kaikki ajallaan ;)

      Poista